Hospices De Beaune Cour Interieure3Hospices De Beaune Cour Interieure3
©Hospices De Beaune Cour Interieure3
DE KUNST VAN GEGLAZUURDE TEGELS
  • 58

de kunst van geglazuurde tegels

Polychrome daken zijn onlosmakelijk verbonden met Bourgondië.

In de omgeving van Beaune zijn bijvoorbeeld Hôtel Dieu de Beaune, Château de Santenay en Château de Corton André bijzonder opmerkelijk.

Symbool van prestige

Daken van geglazuurde platte dakpannen tekenen kleurrijke patronen die kenmerkend zijn voor de traditionele Bourgondische architectuur.

Polychrome daken zijn symbolen van prestige, waarvan de weelde die van de eigenaar van het gebouw weerspiegelt.

Lichtgevend mooi, bedekten ze eerst de grote kathedralen van de 13e eeuw, vervolgens prinselijke residenties in de 14e eeuw, voordat ze opengesteld werden voor de rijke stedelijke burgerij van de 15e eeuw.

Geglazuurde tegels, een lokaal product

In de Middeleeuwen en tijdens het Ancien Régime bevonden de meeste tegelfabrieken die deze materialen produceerden zich in een driehoek tussen Dijon, Nuits-Saint-Georges en Saint-Jean de Losne. Tussen 1860 en 1940 werden ze vervangen door industriële locaties in de regio Saône et Loire (Montchanin, Ecuisse, Chalon sur Saône). Vandaag de dag getuigen de nog werkende tegelfabrieken van Chagny van dit erfgoed.

Wist je dat?

Gelakte daken zijn te zien in vele delen van de wereld.

In Azië, Noord-Afrika en Europa leidde dezelfde wens om esthetiek te combineren met een betere bescherming ertoe dat kastelen en paleizen, kathedralen, tempels en moskeeën werden bedekt met soortgelijke dakpannen.

De Verboden Stad van Peking, de kerken van Boedapest, Wenen, Bazel of Saragossa, de Grote Moskee van Fez en de tempels van Thailand zijn allemaal het resultaat van dezelfde creatieve impuls als het Hôtel-Dieu in Beaune, de kathedraal Saint-Bénigne in Dijon of het Synodaal Paleis in Sens.

Sluiten