Colline Corton (2)Colline Corton (2)
©Colline Corton (2)|Kaptura
OTI, BESTEMMINGSMANAGER

ONZE INSTITUTIONELE PARTNERS

PANORAMA

STERKTES & KANSEN

  • Toerisme is na wijn de 2e economische pijler van de Agglomeratie.
  • De reputatie van Beaune, de hoofdstad van de wijn, en het merk Bourgogne is sinds 2015 versterkt door de opname van de Climats du vignoble de Bourgogne in de UNESCO Werelderfgoed lijst; in 2019 werden bijna 1,1 miljoen toeristische overnachtingen geregistreerd in de Agglomeratie.
  • Het aanbod van de regio Beaune, waarvan dediversiteit aan thema’s een “concentraat van Bourgondië” vormt, en de geografische ligging zijn een onbetwistbare troef.
  • De nieuwe verwachtingen en het nieuwe gedrag van toeristische klanten veranderen de rol die traditioneel aan het Office du Tourisme werd toebedeeld en zijn relatie met professionals.

PUNTEN OM OP TE LETTEN

  • Onze buren in de Dijonnais en Chalonnais versterken geleidelijk hun imago als wijnstad.
  • Beaune blijft in essentie een weekendbestemming, die bijvoorbeeld in de ogen van Parijzenaars concurrentie ondervindt van Normandische badplaatsen.
  • Door de toeristische aantrekkingskracht van Beaune is er een zekere neiging tot wildgroei van restaurants, wijnbars en
    wijnwinkels en tot woonspeculatie (seizoensverhuur) in het historische centrum,
    met het risico dat het imago van de stad wordt aangetast, in termen van prijs-kwaliteitverhouding, kwaliteit van het onthaal en authenticiteit.

DE 4 PRIORITEITEN VAN OTI

  • BEELDGARANTIE

    De reputatie en het merkimago van de bestemming ondersteunen en blijven ontwikkelen door het niveau van uitmuntendheid in wijntoerisme te handhaven en de zichtbaarheid van onze 3 andere sectoren te garanderen: erfgoed, gastronomie en rondreizen.

  • BIJDRAGEN AAN DE ONTWIKKELING VAN HET AANBOD

    Nieuwe producten (bijv. belevingstoerisme): wijntoerisme, groen toerisme, etc.
    Het voorzieningenbeleid van de Communauté d’Agglomération voortzetten: wandelpaden, fietsroutes, etc.
    Toeristische evenementen in de hele regio om de belangstelling te vernieuwen en de verblijfsduur te verlengen

    .

  • HET KLANTTRAJECT

    Bijdragen aan de verbetering van het onthaal voor en tijdens het verblijf en de ervaring van de klant op de hele bestemming door echte lokale experts op de bestemming te worden door middel van geëngageerd advies en door de dienstverleners uit de regio erbij te betrekken. Deze gezamenlijke aanpak zal het mogelijk maken om de beste methoden en de punten waaraan gewerkt moet worden te identificeren om ons sterker te positioneren ten opzichte van concurrerende bestemmingen.

  • MOBILITEIT EN TOEGANKELIJKHEID VERBETEREN
    • Gemakkelijk ons gebied ontdekken
    • Beter kunnen uitstralen op de bestemming
Hoe wordt onze strategie weerspiegeld in

ONS PROMOTIEBELEID

Het OTI heeft de uitgaande markten en doelstellingen (BtoB* en BtoC*) voor de bestemming Beaune & Pays Beaunois geïdentificeerd.
Terwijl organiseert het concreet zijn promotiebeleid in lijn met het gedeelde marketingplan van Bourgogne Toerisme, ondersteund door de 4 ADT’s*, en positioneert het zich als een sterk element van het merk Bourgondië.

DOELSTELLINGEN EN METHODOLOGIEËN PER MARKT

  • Trouw opbouwen en vernieuwen van de lokale klantenbasis met inbegrip van Bourgondië, Parijs Ile de France, Rhône Alpes, evenals Europese markten (België, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zwitserland).
  • Het consolideren van volwassen langeafstandsmarkten: VS, Japan, Australië >>> Gerichte acties gericht op niche-touroperators, ondersteuning van de programmering van groothandelaren voor groepen of webcommunicatiecampagnes op accommodatieplatforms van wereldklasse.
  • Anticiperen op de verwachtingen van groeimarkten: China, Brazilië >>> Werken met gespecialiseerde marktconsultants om doelstellingen en een specifiek actieplan te definiëren, inclusief een mix van werving, colportage, training, seminars voor tussenpersonen, persconferenties, gecombineerd met digitale acties (nieuwsbrieven, sociale netwerken).
Hoe wordt onze strategie weerspiegeld in

ONS WELKOMSTBELEID?

Ongeveer 1 op de 10 toeristen bezoekt een VVV-kantoor

Het VVV-kantoor moet gebruik maken van zijn toegevoegde waarde: een team van lokale bestemmingsdeskundigen die vóór en tijdens het verblijf geëngageerd advies kunnen geven, ter plaatse of door toeristen te ontmoeten, en die ook de toeristische dienstverleners ondersteunen bij het verbeteren van hun ontvangst.

  • Voor en tijdens het verblijf, een website met goede referenties en een multimodaal onthaal (telefonische receptie, e-mailadres en sociale netwerken)
  • De toeristische adviseur op de juiste plaats: een aanwezigheid die is afgestemd op de stromen binnen en buiten de muren, met name dankzij de scooter!
  • De juiste informatie voor de juiste doelgroep dankzij een verzameling redactionele, gedrukte, digitale en webtools, afgestemd op elke doelgroep.
  • Professionals zijn medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van het onthaal voor en tijdens hun verblijf: het OTI ondersteunt hen via digitale workshops, eductours, speeddating, informatieve nieuwsbrieven, maar ook via een “Facebook pro”-groep en de verspreiding van brochures die door haarzelf of haar regionale partners zijn uitgegeven.

WELKE HULPMIDDELEN ZIJN NODIG OM DE GEÏMPLEMENTEERDE STRATEGIE TE BEOORDELEN?

VOOR DE BESTEMMING
  • Maandelijks dashboard

    meten van veranderingen in de prestaties van de toeristische economie op de bestemming

  • E-reputatie bewaking

    Om de kwaliteit van het toeristische aanbod en onthaal te meten, gebruikt het OTI de e-reputatietool Fairguest.

  • Groep Kwaliteit Bestemming

    Het OTI heeft een kwaliteitsgroep voor bestemmingen opgericht, bestaande uit leden van het welkomstcomité (gekozen vertegenwoordigers van de gemeenschap en professionals uit de toeristische sector), om het kwaliteitssysteem van het toeristenbureau te beoordelen en vast te stellen welke corrigerende maatregelen moeten worden genomen.

OM DE WERKING VAN OTI TE METEN
  • Consistentie tussen doelstellingen en resultaten van acties

    Om de doeltreffendheid van haar projecten te meten, stelt het OTI in elk vooraf opgesteld projectfiche doelstellingen en evaluatie-indicatoren vast.

  • Luisteren naar klanten

    Meertalige tevredenheidsvragenlijsten, beoordelingen en recensies geplaatst op de Tripadvisor- en Google-profielen, evenals opmerkingen, suggesties en klachten ontvangen als onderdeel van de kwaliteitsaanpak.

  • Bewakingsactiviteiten

    Monitoring van activiteiten uitgevoerd met reisbureaus en touroperators om het aantal verkregen programma’s te identificeren.

  • Luisteren naar socioprofessionals

    Directe feedback van professionals in de verschillende overlegorganen.

Sluiten