STERKTES & KANSEN
- Toerisme is na wijn de 2e economische pijler van de Agglomeratie.
- De reputatie van Beaune, de hoofdstad van de wijn, en het merk Bourgogne is sinds 2015 versterkt door de opname van de Climats du vignoble de Bourgogne in de UNESCO Werelderfgoed lijst; in 2019 werden bijna 1,1 miljoen toeristische overnachtingen geregistreerd in de Agglomeratie.
- Het aanbod van de regio Beaune, waarvan dediversiteit aan thema’s een “concentraat van Bourgondië” vormt, en de geografische ligging zijn een onbetwistbare troef.
- De nieuwe verwachtingen en het nieuwe gedrag van toeristische klanten veranderen de rol die traditioneel aan het Office du Tourisme werd toebedeeld en zijn relatie met professionals.
PUNTEN OM OP TE LETTEN
- Onze buren in de Dijonnais en Chalonnais versterken geleidelijk hun imago als wijnstad.
- Beaune blijft in essentie een weekendbestemming, die bijvoorbeeld in de ogen van Parijzenaars concurrentie ondervindt van Normandische badplaatsen.
- Door de toeristische aantrekkingskracht van Beaune is er een zekere neiging tot wildgroei van restaurants, wijnbars en
wijnwinkels en tot woonspeculatie (seizoensverhuur) in het historische centrum,
met het risico dat het imago van de stad wordt aangetast, in termen van prijs-kwaliteitverhouding, kwaliteit van het onthaal en authenticiteit.